Dziś jest poniedziałek, 20.11.2017, imieniny Anatola, Rafała
6° / 1018 hPa
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Gimnazjum w Malanowie » Polsko - Ukraińska Wymiana Młodzieży » 2011 Przyjaciel zawsze znajdzie sposób na spotkanie

2011 Przyjaciel zawsze znajdzie sposób na spotkanie

2011  Przyjaciel zawsze znajdzie sposób na spotkanie

8 listopada 2011r. do Malanowa przyjechali nasi przyjaciele z Ukrainy. Było to dla wszystkich niezwykle radosne i miłe spotkanie. Niektórzy z nas już wcześniej mieli okazję poznać gości, gdyż wymiana młodzieży nie odbywa się po raz pierwszy. W tym roku w naszych domach mogliśmy gościć 7 kolegów i 4 koleżanki.
Po przyjeździe Ukraińcy zostali powitani przez wójta Gerarda Krzeszewskiego oraz urzędników, a następnie zwiedzali Urząd Gminy. Później przybyli do naszego gimnazjum. Uroczystość powitania zbiegła się w czasie ze szkolnym świętem Rocznicy Odzyskania Niepodległości. Goście wręczyli dyrekcji ukraiński chleb „korowaj” jako znak przyjaźni między narodem Ukraińskim i Polskim. Kolejnym etapem naszego spotkania było zwiedzanie szkoły i udział w warsztatach językowych, gdzie mieliśmy okazję bliżej się poznać. Po południu odbyła się dyskoteka szkolna, podczas której nawiązały się nowe przyjaźnie.
W czwartek nasi goście udali się na spotkanie w Starostwie Powiatowym w Turku. Pod kierunkiem Dyrektora Muzeum Pana Bartosza Stachowiaka zwiedzili kościół NSPJ oraz przeszli się ulicami miasta. Popołudnie spędziliśmy na spotkaniu „Jesień z Nadzieją”. Była to wspaniała okazja do zintegrowania się z osobami starszymi. Po części oficjalnej i wspólnym posiłku miała miejsce radosna zabawa integracyjna. Pielęgnowaliśmy w ten sposób naszą tradycję, a wokalne umiejętności młodzieży z Tulczyna zaprezentowała Kasia Bondar.
W piątek 11.11.2011r. w Dzień Niepodległości udaliśmy się do Turku. W czasie uroczystej Mszę świętej modliliśmy się za naszą ojczyznę. Po nabożeństwie złożyliśmy kwiaty pod pomnikiem poległych Polaków, którzy walczyli o wolność i niepodległość. Popołudnie spędziliśmy w rodzinach, razem z naszymi gośćmi.
W sobotę wczesnym rankiem (430) wyruszyliśmy na całodniową wycieczkę do Berlina. Mimo wczesnej pory tryskaliśmy optymizmem i poczuciem humoru. W Berlinie zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc. Byliśmy pod siedzibą Bundestagu - niemieckiego parlamentu oraz pod Bramą Brandenburską, Ambasadą Francuską i Amerykańską. Również podczas wizyty w stolicy Niemiec zwiedziliśmy Muzeum Pergamońskie, gdzie podziwiać mogliśmy rekonstrukcje starożytnych budowli i innych zabytków. W drodze powrotnej zjedliśmy pyszny obiad. To był wspaniały dzień!
W niedzielę wspólnie uczestniczyliśmy we Mszy świętej w kościele w Malanowie. Później ks. Prałat Stanisław Płaszczyk przedstawił historię obu kościołów, a na pamiątkę pobytu przekazał gościom książki religijne.
14 listopada gościliśmy w Gminnej Bibliotece Publicznej, gdzie pracownicy pod kierunkiem pani Dyrektor Małgorzaty Przygońskiej przygotowali dla nas ciekawe zabawy. Później odbył się turniej sportowy pod hasłem „Kibicuje Fair Play”, a popołudnie spędziliśmy na termach w Uniejowie.
We wtorek zwiedziliśmy naszą stolicę – Warszawę. Byliśmy w Sejmie i Senacie. Spacerowaliśmy Parkiem Łazienkowskim. Zobaczyliśmy całe miasto z tarasu widokowego Pałacu Kultury. Do Malanowa wróciliśmy około godziny 2100.
Środa była ostatnim dniem pobytu grupy z Tulczyna. Tradycyjnie już zmierzyliśmy się w turnieju wiedzowym „Erudyta” – zwyciężyli goście! W końcu przyszedł czas pożegnań. W obecności zaproszonych gości, naszych rodziców i całej społeczności Gimnazjum w Malanowie uroczyście pożegnaliśmy naszych gości. Na pamiątkę pobytu obdarowaliśmy ich upominkami. Po uroczystości szkolnej udaliśmy się na wspólny obiad. Po posiłku długo trwały wspólne fotografie i pożegnania, którym towarzyszyły łzy rozstania. Około godziny 1330 autokar z gośćmi ruszył w drogę powrotną. Do swoich domów dotarli dopiero następnego dnia około godziny 1130 czasu ukraińskiego.
Te kilka wspaniałych dni spędzonych w towarzystwie młodzieży z Ukrainy pomogło nam lepiej poznać kulturę ukraińską, język sąsiada i przekonać się, że wszyscy jesteśmy podobni. To samo nas cieszy, bawi, mamy takie same zmartwienia i troski. I choć dzieli nas granica zawarte przyjaźnie zostaną na zawsze. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie.